Oradea, este cel mai mare oraş al provinciei româneşti Crișana, a devenit de-a lungul timpului un important centru comercial. Dezvoltarea sa a fost favorizată de amplasarea la întretăierea drumurilor de legătură cu vestul, centrul şi sud-estul Europei. Puteți vizita site-ul partenerului nostru Cazare Brașov.

Oradea

Situată la doar 12 km de graniţă, Oradea este principala poartă de intrare în România dinspre vestul Europei.
Perioada stăpânirii austrice a fost una benefică din toate punctele de vedere, atunci fiind construite cele mai frumoase clădiri din oraş.

Potrivit Cronicii pictate de la Viena, Cetatea Oradei, de forma pentagonală, înconjurată de un sanț cu apă, a fost fondată în secolul al XI-lea de regele Ungariei Ladislau I (1077 – 1095), însă forma ei actuală se datorează reconstrucţiei în stil italian din secolul al XVI-lea.

Din 2010, complexul cu suprafaţa de 150.000 a beneficiat de ample lucrări de restaurare, urmând să fie reintrodus în circuitul turistic al oraşului din 2015.

Incinta va găzdui Muzeul Cetăţii, Galeria de Artă, Centrul de Studii Religioase, Muzeul Multiconfesional, Muzeul Orăşenesc, Centru de Excelență în Domeniul Culturii şi Artelor, Casa Căsătoriilor etc.

Piaţa Unirii

Piaţa Unirii (fosta Piaţă Ladislau) este străjuită de clădirea Primăriei, Biserica Sf. Ladislau, Biserica greco – catolică, Biserica cu Lună şi Palatul Vulturul Negru. În centrul ei este amplasată statuia lui Mihai Viteazul.

Palatul Vulturul Negru

Cartea de vizită a Oradei și a arhitecturii Secession din România este Palatul Vulturul Negru (1907 – 1909), opera arhitecţilor budapestani Jakab Dezso şi Komor Marcell.

Ansamblul, construit pe locul fostelor hanuri Vulturul Negru şi Zoldfa (Pomul Verde), este format din două corpuri de clădire unite printr-un pasaj în formă de Y, acoperit cu laminator. Are ca puncte de acces strada Independenţei, strada Vasile Alecsandri şi Piaţa Unirii.

În acest pasaj se află vitraliul cu vulturul negru, azi un simbol al oraşului. A fost realizat în 1909 în atelierul orădean al lui Neumann Karoly. Cea mai impresionantă este faţadă dinspre Piaţa Unirii, asimetrică şi tipică pentru stilul Secession. Complexul adăposteşte azi un hotel, un cinematograf, o bancă, cluburi, cafenele şi restaurante.

Turnul Palatul Primăriei

Turnul Palatul Primăriei, construit între 1902 şi 1903 de arhitectul Kalman Rimanoczy, domină piaţa de la înălţimea celor 50 m.

Biserica Sf. Ladislau

Biserica Sf. Ladislau, ridicată între 1721 şi 1741, prezintă un altar realizat în 1863 de Friedrich Silcher. Acesta l-a înfăţişat pe Sfântul Ladislau înmânând cheile episcopului Oradei.

Catedrala Ortodoxă Adormirea Maicii Domnului

Catedrala Ortodoxă Adormirea Maicii Domnului este cunoscută şi sub numele de Biserică cu Lună deoarece turla adăposteşte un orologiu cu un mecanism (1793) încă funcţional care indică fazele lunii. Globul lunar face o rotaţie completă la 28 zile.

Biserica a fost ridicată între anii 1784 şi 1790 într-un stil care îmbina elementele baroce cu cele neoclasice.

Palatul Maskovits

Palatul Maskovits (1905), de pe strada Vasile Alecsandri nr. 1, opera arhitectului Kalman Rimanoczy Jr., se remarcă prin faţada decorată cu plăcuțe de ceramică galbene şi albastre şi grafitti pe tema muncii.

Casa Roth

Casa Roth, de pe strada Vasile Alecsandri nr. 3, construită între 1902 şi 1906 în stil Secession, prezintă o faţadă din cărămidă aparentă, pentru articularea căreia arhitectul a recurs la îmbinarea liniilor rectilinii cu cele curbilinii.

Admiraţi vizavi, la nr. 4, faţada Art Nouveau a Magazinului de sticlărie Deutsch K.I (1906 – 1910), decorat de reliefuri florale inspirate din broderia tradiţională.

Palatul Ullmann

Palatul Ullmann (1913), din Piaţa 1 Decembrie, cu o arhitectură inspirată de stilul Secession vienez, a fost construit după planurile arhitectului Lobll Ferenc la comanda lui Ullmann Sandor. Aparține uneia dintre cele mai marcate familii evreieşti din oraş.

Decoraţiile de pe faţada clădirii cuprind elemente ale artei iudaice: menorah (sfeşnicul cu şapte braţe) străjuită de Leii lui Iuda, motive florale şi geometrice. Parterul este placate cu faianţă verde – albăstruie.

Palatul Stern, de pe Bd. Republicii nr. 10, construit între 1904 şi 1905, prezintă sub streaşina o friză cu motive folclorice, executate în tencuiala colorată.

Palatul Apollo

Arhitectura Palatului Apollo (1912 – 1914) de pe Bd. Republicii nr. 12, combină Secessionul berlinez cu heraldica de tip Empire german. Decoraţiunile – stucaturi, statuete şi feronerie – sunt impresionante.

La parter funcţionează Magazinul Unic, iar la ultimul nivel, cu luminatoare imense, adăposteşte ateliere ale artiştilor plastici.

Uriaşa cupolă a Sinagogii Neologe Sion (sau Templul Sion), construită între 1877 şi 1878 în stil maur de arhitectul David Busch pe malul Crisului Repede, este vizibilă de la depărtare.

Piaţa Ferdinand

Traversaţi Crisul Repede pe malul drept, unde se află Piaţa Ferdinand, mărginită de clădirile Teatrului de Stat Regina Maria, Bazarului, Hotelul Astoria, Hotelului Transilvania, Palatul Levay şi Casei Poynar. Toate fiind construite în diverse stiluri (neoclasic, neorenascentist, Secession, electruic).

Pe scurt: un muzeu de arhitectură în aer liber. Teatrul construit între 1899 şi 1900 de firma vieneză Fellner şi Helmer este vegheat de sculpturile muzelor Tragediei (Melpomene) şi Comediei (Thalia).

Bazilica romano – catolică Ridicarea la Cer a Fecioarei Maria

Bazilica romano – catolică Ridicarea la Cer a Fecioarei Maria a fost construită între 1752 şi 1780. Nava principală are lungimea de 70 m şi lăţimea de 30-40 m, pereţii ei fiind acoperiţi cu marmură de Vaşcau. Altarul a fost realizat din marmură de Carrara, Biserica păstrează herma cu moaştele Sfântului Ladislau.

O statuie a sfântului este amplasată lângă intrarea laterală, iar o alta din bronz în faţa bisericii. Nu rataţi concertele de Crăciun, când vedeta devine orga donată în 1780 de împărăteasa Maria Tereza a Austriei.

În anul 1991, Papa Ioan Paul al II-lea i-a acordat titlul de basilica minor. Împreună cu Şirul Canonicilor (o galerie de 250 m, formată din 57 de arcade, unind 10 clădiri) şi Palatul Episcopal romano – catolic (unde a funcţionat până în 2014 Muzeul Ţării Crișurilor, mutat în Cetate). Acestea formează Complexul Baroc din Oradea – cel mai mare ansamblu de acest fel din România.

Faceţi o plimbare, pe jos sau cu bicicletă, până la restaurantul Ciuperca din vârful Deaului Pisica, de unde se deschid vederi panoramice asupra oraşului.

În imediata apropriere a Oradei (8-10 km) se găsesc două dintre cele mai renumite staţiuni balneoclimaterice româneşti: Băile Felix şi Băile 1 Mai. Acestea dispun de ape termale oligometalice, bicarbonatate, calcice, sodice, cu temperaturi de 43-49°C.

Lângă Băile 1 Mai se află Lacul cu Nuferi, unde sunt întâlnite 3 specii naturale protejate: nufărul termal (Nymphaea lotus var thermalis) – un relict terţiar, peștele Roșioara lui Racoviţă (Scardinius erytrophtalmus racovitzai) şi melcul Melanopsis pareyassi. În Băile Felix se afla o biserică din lemn datând din 1785, adusă din satul Brusturi.